نابودی بافت تاریخی استهبان زیر تازیانه ی جهالت و ناآگاهی!

خرید بک لینک

ماهیتوجودی ادارات اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری ها در قبال بناهای تاریخی چیست؟!

هر کداماز این ادارات و سازمان ها به گونه ای در نابودی میراث فرهنگی کشور نقش بزرگی ایفامی کنند. بسیاری از آثار مثل مساجد، حمام ها، خانه ها و ... از قدیم الایام وقف شدهاند و زیرمجموعه اداره اوقاف و امور خیریه می باشد. وظیفه این اداره در کنار استفادهاز این گونه بناها، مراقبت و نگهداری نیز هست. کجاست ساختمان بسیار زیبای مسجد جامعاستهبان، حمام های فخر، مرتضی خان و کوچه شاه، کاروانسرا و ...؟ تمام این بناها و بسیاریدیگر از میراث گذشتگان بر اثر سوء مدیریت در اداره اوقاف تخریب شدند و به تعبیر خودشانبازسازی و نوسازی شده اند. ظاهرا اداره اوقاف فقط به دنبال بهسازی و پول ساز کردن وقفیاتخود است اما این عملکرد نابخردانه کم لطفی بزرگی به بناهای تاریخی است. مسجد جامعاستهبان از جمله معدود بناهای تاریخی کشور بود معماری منحصر به فردی داشت اما در حالحاضر ساختمانی بی روح از آجر و سیمان جای آن را گرفته است.

شهرداریها هم بهانه های مختلفی برای تخریب دارند. خیابان کشی، تعریض کوچه ها، صدور پروانهدر بافت های تاریخی و ... مواردی هستند که بدون کمترین بررسی اداره میراث فرهنگی انجاممی شود و بناهای بسیاری را نابود کرده است. وام های کم بهره ای که اصطلاحا برای بهسازیبافت های فرسوده اعطاء می شود، در عمل بافت های تاریخی را نشانه گرفته است و پیامدیجز نابودی تاریخ ما ندارند.

اداراتمیراث فرهنگی نیز با عدم نظارت کافی، زمینه سوءاستفاده افراد یا ادارات مختلف را فراهمکرده است. تنها فعالیت این ادارات ظاهرا گزارش نویسی از تخریب ها، حفاری ها غیرمجازو برگزرای برخی برنامه های مناسبتی است. چندین سال است که افرادی معلوم الحال و سودجوبه جان آثار تاریخی شهر افتاده اند و متعلقات این بناها را به هر طریق ممکن به یغمامی برند.

همیشهتعطیلات نوروزی زمان بسیار مناسبی برای تخریب و دخل و تصرف در اماکن تاریخی بوده است.چند روز پیش دو نفر که اسامی آن ها محفوظ است، اقدام به تخریب آب انبار قدیمی کوچهدرب بازار نموده اند و قسمت زیادی از این بنای تاریخی را از بین برده اند. این آب انبارقسمتی از مجموعه خانه تاریخی مقدس و مسجد قاضی هست که در برنامه ی مرمت و حفاظت قرارداشت. احتمالا این اقدام نابخردانه برای تعریض کوچه ی روبروی خانه مقدس و به دور ازچشم مسئولین اداره میراث فرهنگی استهبان صورت گرفته است. معمولا در این گونه تخریبها معمولا ردپایی از شهرداری ها هم وجود دارد(حداقل بی توجهی و چشم پوشی) که امیدواریم در این مورد چنین نباشد. در حال حاضر ادارهمیراث فرهنگی استهبان موضوع را بررسی کرده و از عاملان این اقدام شکایت نموده است.اما این اقدامات به تنهایی دردی را دوا نمی کند. از قوه قضائیه باید خواست که با مسببینترور این بنای تاریخی به شدت برخورد نماید. هم چنین از مسئولان شهرستان تقاضا می شودکه توجه بیشتری به میراث فرهنگی شهرستان داشته باشند.

جهت آگاهیعمومی ماده 560 قانون مجازات اسلامی بیان می شود:

هرکس بدوناجازه از سازمان میراث فرهنگی کشور، یا با تخلف از ضوابط مصوب و اعلام شده از سوی سازمانمذکور در حریم آثار فرهنگی تاریخی مذکور در این ماده، مبادرت به عملیاتی نماید که سببتزلزل بنیان آنها شود، یا در نتیجه آن عملیات به آثار و بناهای مذکور خرابی یا لطمهوارد آید، علاوه بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارات وارده، به حبس از یک تا سه سال محکوم می شود.

جشنواره شعر بختگان...

ما را در سایت جشنواره شعر بختگان دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 204 تاريخ: چهارشنبه 2 فروردين 1396 ساعت: 10:23

صفحه بندی