آقای وزیر، گورها را گور به گور نکنید!

خرید بک لینک

آقای نعمت زاده وزیر محترم صنعت، معدن وتجارت، شما در اظهارات اخیر خود عنوان کرده اید که «یکی از منابع مهم در آهن و مس،بهرام گور است که محیط زیست به علت عبور 4 گورخر به روی آن دست گذاشته و اجازه کاردر آنجا را به ما نمیدهد.»

نمی دانم چقدر از مفاهیم محیط زیستی اطلاعدارید و برایتان مهم است، چقدر به تخریب ها و آسیب های محیط زیستی که گریبانگیرمردم در جای جای کشور شده است باور دارید، اما همین قدر بدانید که منطقه ای که شمااز آن نام برده اید جزو مناطق چهارگانه حفاظت شده ی کشور و تابع قوانین جاریسازمان محیط زیست است. در تمامی دولت ها اشتغال بزرگترین بهانه و دستاویز برایایجاد صنایع مخرب شده است. قطعا توسعه در هر کشوری لازم و از اهم وظایف دولت هاستاما هزینه این توسعه باید نابودی منابع اولیه و داشته های بی مثل و مانند کشورباشد؟ آیا توسعه اصولی و همه جانبه و با کمترین آسیب ها را نباید مدنظر قرار داد؟

گورخرهای منطقه بهرام گور از گنجینههای ارزشمند کشور ما هستند که تنها در ایران وجود دارند. تعداد بسیار کمی از اینگونه ی در حال انقراض را فقط در چند نقطه کشور می بینیم که مهم ترین زیستگاه آنانهمین منطقه بهرام گور است. اکتشاف و بهره برداری معادن، ورود صنایع، راه ها،دامداری ها و ... به عرصه های محیط زیست چه پیامدی داشته است، آیا به آن فکر کرده اید؟بیشتر طرح های بزرگ عمرانی فاقد ارزیابی های محیط زیستی اند و هر کس هر گونه کهبخواهد عمل می کند. آیا قوانین محیط زیستی کشور کاربردی دارند؟

به تازگی موج جدید فشارها به سازمان محیطزیست برای ورود جاده خرامه-نی ریز به پارک ملی بختگان (تاکید می کنم داخل پارک نهحاشیه آن) وارد مرحله جدیدی شده است. ساخت این جاده بدون ارزیابی های محیط زیستیانجام می شود و علیرغم وجود چندین جاده دیگر، در راستای دسترسی برخی مناطق بهمنطقه بهرام گور برای معادن مذکور انجام شده است تا این منطقه ی حفاظت شده را نیزبه نابودی بکشانند. اگر ادعای ولایی بودن داریم باید آن را در اقدام و عمل به نمایشگذاریم. سخنان رهبر در ۱۷ اسفند۹۳ (در مورد حفظ محیط زیست) آن قدر صریح و شفافبود که نیاز به توضیح و تفسیر ندارد. ایشان بر حفاظت از محیط زیست تأکید فراوانی داشتندو حتا تخریب محیط زیست به بهانه های ساخت حوزه علمیه و پروژه هایی از این دست را ممنوعاعلام کردند. حال چگونه است که برخی با ادعای ولایت مداری و به بهانه توسعه، سرمایههای طبیعی کشور را مورد تعرض قرار می دهند. از طرفی خود را حامی و یاور محیط زیست میدانند و جالب تر آن که خود را هم پیرو رهبر می دانند؟

اصل پنجاهم قانون اساسی صراحتا فعالیتهای اقتصادی مخرب محیط زیست را ممنوع اعلام می کند. بر اساس قوانین و مقررات ملیدر زمینه محیط های طبیعی «صدور هر گونه پروانه اکتشاف و بهره برداری از مواد معدنیبرای مناطقی که تحت عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظتشده تعیین گردیده اند، موکول به موافقیت شورای عالی حفاظت محیط زیست می باشد. همچنین با نگاهی به ماده 2 از «مصوبه هیات وزیران درباره ضوابط محیط زیستی فعالیت هایمعدنی» صدور تجدید و تمدید پروانه های اکتشاف از معادن طبقه یک و دو در پارک های ملی و آثار طبیعی ملی، تالاب هایموضوع کنوانسیون رامسر و ... ممنوع می باشد.

به رهنمودهای رهبری در مورد محیط زیست و قوانین موجود نگاهی دوباره بیندازید. حفاظت از محیط زیستضامن سلامت مردم و جامعه هست. شما یکی از پنج وزیردائمی عضو شورای عالی محیط زیست کشور هستید، بعید است که قدمت بیش از چهل ساله منطقهحفاظت شده بهرام گور( از ۱۳۵۴ تاکنون) را نادیده بگیرید. همین شورا به ریاست بالاترینمقام اجرایی کشور یعنی رییس جمهور درسال ۱۳۸۷ ارتقای این منطقه را به پارک ملی (قطرویه)تایید و ابلاغ نموده اند تا تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت صرف به عمل آمدهو ازهرگونه دخل و تصرف، بهره برداری و... مصون نگاه داشته شود.

لطفا دردیدگاهتان تجدید نظر کنید.

رسول حاجی باقری- دبیر پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، شاخه استان فارس

جشنواره شعر بختگان...

ما را در سایت جشنواره شعر بختگان دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 188 تاريخ: جمعه 13 اسفند 1395 ساعت: 22:42

صفحه بندی