(تجمع مردم بعد از نماز جمعه، عکس از عصر مردم استهبان)
"تعارضات آبی" به گفتاری دیگر "جنگ آب" خواندهمی شود. این کشمکش ها در فارس وارد مرحله ی جدیدی شده است. پس از غارت آب های غرباستهبان و انتقال آن به شهرستان همجوار که همراه با اعتراضات مردمی و تجمعاتی همراه بود حالاو در پی صحبت های نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی درباره منطقه رودبال استهبانو ادعای مالکیت این منطقه، تنش هایی محسوس در شهرستان استهبان ایجاد شده است. عاملاین ادعا وجود "سد رودبال استهبان" و رودخانه رودبال است. این ادعاهایناصواب چند سالی است که شروع شده است و هدف آن دستیابی به سرچشمه های رودخانه رودبالاست. این در حالی است که اسناد موجود نشان می دهد این منطقه همواره در محدوده شهرستاناستهبان قرار داشته است و سرزمینی جداناپذیر از این استهبان است. مهم ترین اینواکنش ها تشکیل "کمپین مردمی رودبال استهبان" است. امروز جمعه 21 آبان ماه و در پایان تجمع واعتراضات مردمی که پس از نماز جمعه اتفاق داد، بیانیه ای توسط پویش مردمی رودبال استهبان منتشرشد که در ادامه می آید:
وزیر محترمکشور جناب آقای رحمانی فضلی
سلام علیکم
احترامابهاستحضارمیرساند اخیرا فعالیتهائی ازسوی نماینده و برخی مسئولین شهرستان داراب درجهتجداسازی منطقه رودبال از استهبان و الحاق آن به داراب صورت گرفته که موجبات بروز نگرانیجدی و برانگیختن احساسات مردمی و مسئولین شهرستان قرآنی استهبان و بخش ایج و منطقهرودبال را فراهم نموده است. از آنجا که می بایست ثبات و آرامش در هر منطقه ای برقرارباشد مواردی دراین زمینه به سمع و نظر جنابعالی بعنوان مسئول برقراری این ثبات و آرامشمیرساند:
-استهبانبه طور قطع نمی تواند خروج مناطق سرمایه ای خود را با نظاره گری صرف شاهد باشد. یادآوریانتقال آب به شهرستان همجوار، عدم حمایت از صنایع، خشک شدن بختگان و عدم دسترسی بهحقابه قانونی آن، و هر بار مشاهده ی نجابت و خویشتن داری مردم استهبان باعث آن شدهکه هرکسی در پی منافع شخصی خودش، بخشی از استهبان را مثل گوشت قربانی به دندان بکشدو با خیال راحت از اینکه این مردم صبورند و اتفاقی نخواهد افتاد خاک و سرمایه ی استهبانرا به عنوان کالای مصرفی با هم تقسیم کنند.
-ما مردمشهید پرور استهبان، دوشادوش نماینده ی محترم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامیخواهیم ماند و اجازه نخواهیم داد به سرزمین و مرزهای قرآنی و تاریخی استهبان خدشه ای وارد گردد.
-همصدابا نماینده ی محترم ولی فقیه و امام جمعه ی محبوب استهبان: از نماینده محترم داراب و زرین دشت خواهش می کنیمباعث اختلاف بین دو شهرستان نشوند. و با صدای بلند اعلام می داریم ما به مسکوت ماندنهم راضی نیستیم، جلوی این حرف ها برای همیشه باید گرفته شود.
-همانگونه که فرماندار عزیزمان و مقام عالی دولت تدبیر و امید در شهرستان فرمودند: رودبالرا جزء لاینفک استهبان می دانیم و به هیچ عنوان از حق و حقوقمان کوتاه نخواهیم آمد.
-به جنابانصارى نماینده محترم مردم داراب متذکر می شویم که پیگیرى این امر با توجه به وضعیتجغرافیایى و آمایش منطقه بن بست خواهد بود، از این رو شایسته است نماینده محترم دارابدر ماه هاى نخستین فعالیت خود در خانه ملت با نگرش ملى و حتا منافع برون استانى پیگیرامور باشد. تفکیک رودبال از دیار استهبان نه تعریف کارشناسى داشتهو نه با ساز و کار وحدت و معاشرت دو شهرستان سازگار خواهد بود. اگرنماینده محترم مردم داراب در تبلیغات انتخاباتى خود این وعده را به مردم داده بدونتردید وعده نانوشته شده اى ست که امیدى به جامه عمل پوشیدن آن نخواهد بود!
-توقعما از دولت تدبیر و امید این است که صدای امام جمعه، فرماندار و از همه مهمتر مردمفهیم شهرستان استهبان را بشنوند و رجاء واثقداریم که مدبرانه ترین و امیدوارکننده ترین تصمیم در این خصوص که همانا بسته شدن پرونده ی این جداسازی برای همیشه خواهدبود، در این دولت اتخاذ خواهد شد.
-از مقاماتنظامی و امنیتی و قضایی درخواست عاجل داریم تا با هنجارشکنان و اغتشاشگرانی که موجبنا امنی و بی ثباتی در منطقه ی رودبال گشته اند، هر چه زودتر برخورد قانونی صورت پذیردتا بیش از این شاهد توهین به مسئولین نظام جمهوری اسلامی و مردم نجیب آن منطقه نباشیمو خدای نکرده صبر انقلابیمان لبریز نشود.
"پویش مردمی رودبال استهبان"
ما را در سایت جشنواره شعر بختگان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 216